اسفار صفر

وبلاگ شخصی ایمان صفرآبادی فراهانی

اسفار صفر

وبلاگ شخصی ایمان صفرآبادی فراهانی

اسفار صفر

وَإِن تُطِعْ أَکْثَرَ مَن فِی الأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَن سَبِیلِ اللّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُونَ ﴿۱۱۶﴾

«اگر از بیشتر مردم روى زمین پیروى کنى [و آرا و خواسته‏هایشان را گردن نهى] تو را از راه خدا گمراه مى‏کنند؛ آنان فقط از خیال و پندار پیروى مى‏کنند، و تنها به حدس و خیال تکیه مى‏زنند.» (۱۱۶)
سوره انعام

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

تهران 1500

جمعه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۱۵ ق.ظ

یا حکیم

قبل نوشت1: در مورد فیلم تهران 1500 تنها به دو نکته فرعی اشاره میکنم و بعد به اصل بحثم میپردازم که تنها تهران 1500 بهانه آن است. اول اینکه فیلم به شدت و از هر جهت ضعیف بود. نه داستان درستی داشت و نه شخصیت و نه هیچ چیز دیگر. تنها یک حرکت تکنیکی بود مثل سد درست کردن بچگی های ما بر سر آب راه ها، که نه سد بود ونه آب را نگه میداشت. فقط بازی بود برای گذر وقت و گِلی شدن و آب بازی. دوم اینکه فیلم به خطوط قرمز اخلاقی و عرفی جامعه به هیچ وجه پایبند نبود و این من را به شدت عصبانی کرد. دیگر کم مانده بود کارهای جنسی را نمایش بدهد و این جمله عصاب خورد کن راوی که "آینده است دیگه..." یا "روباته دیگه، اشکال نداره" گوش و عصاب من رو اذیت کنه. این نشان از دیدگاهی غلط در ممیزی ارشاد دارد و اینکه چون الان ما با نقاشی سر و کار داریم و بازیگران انسان نیستند دیگر هیچ لزومی بر رعایت ظواهر دین و عرف اجتماع نداریم.

بدن نوشت: تهران 1500 برای تهران آینده ای را به نمایش میگذارد که یکسره تکنولوژیک است. ربات ها و ماشین ها و همه چیز تکنولوزیک است و کلا در سیطره تکنولوژی. خب سوال اینجاست که این چه ربطی به ما دارد؟ حقیقتا این چه ربطی به یک کشور اسلامی دارد. آینده ای که  کشور اسلامی  در تصور دارد این است؟ آینده تکنولوژیک. در این آینده دین چه جایگاهی دارد؟ من در تهران 1500 دین را تنها در عاقد و گشت ارشاد دیدم. در روابط انسان ها هیچ چیز نیست، در سیستم ارزشی هیچ نشانی نیست، در سیستم اجتماعی هیچ نشانی نیست(حتی رشوه قانونی است) و کلا بی خیال دین. اخلاق هم یک مساله کاملا عرفی است. خب این چه ربطی به ما دارد؟ این چه آینده ایست. از دین میگذیرم و تنها سوال خود را معطوف به آینده میکنیم. فرض کنیم تهران 1500 این اشکالات در حوزه دین اجتماعی را هم نداشت. باز هم این هیچ ربطی به ما ندارد.آینده تکنولوژیک به این شکل هیچ ربطی به من مسلمان ندارد.

سوال: چرا ربطی ندارد؟ مگر تکنولوژی چه اش است؟

من(از سرتسامح) میگویم هیچ چیزش نیست. اصلا ایرادی ندارد. اما سوال من اینجاست که تکنولوژی امروزی چرا شکل گرفته است؟ چرا بشر به دنبال تکنولوژی رفته است. اصلا رفته که رفته، چرا این نوع از تکنولوژی که ما الان با آن سر و کار داریم را ساخته، اختراع کرده یا یافته است. بشر امروز در جواب نیازی به تکنولوژی امروزی رسیده است. این نیاز از عقاید، باورها، نوع نگاه به عالم و آدم وجایگاه انسان در عالم شکل گرفته است.اگر بشر امروز اینگونه در عالم دخل تصرف میکند، اولا از نیازی است که آن نیاز به دلیل تفکرش است و دوما به دلیل نوع نگاهش به جهان و اینکه خودش را مرکز عالم فرض کرده و تمام جهان را در نسبت با خودش تعریف کرده، است. این تکنولوژی هم با بشر و عالم همین نسبت را برقرار میکند. به نظرم می آید مثل یک واسطه است برای همین اعمال قدرت سوژه(بشر) بر اُبژه(عالم). خب سوال اولم را میپرسم : این تکنولوژی چه نسبتی با ما دارد؟ چه نسبتی دارد با عالم انسان دینی،چه نسبتی دارد با نگاه یک مسلمان به جهان. تهران 1500 تکنولوژیک، ادامه همین تکنولوژی را تصور میکند برای تهران.

واضح بگویم اگر انسان دینی بخواهد آینده اش را رقم بزند و بتواند دنیایی دینی بسازد این دنیا و آرمان شهر آینده اش باید تعریف دینی و برآمده از تفکر دینی باشد. تهران 1500 آرمان شهر نیست اگر هم بود آرمان شهر تهران 1500 نیست. نمیدانم در آرمان شهر تهران 1500 تکنولوژی چه ارتباطی با تکنولوژی امروز دارد ولی مسلما در امتداد آن نیست(مسلما برای رفتن به خرمشهر از جاده ای نمیرویم که در امتداد جاده تهران چالوس است). در آرمان شهر تهران 1500 شاید، مثلا کسی نیست که درجات معنوی اش به جایی نرسیده باشد که نتواند طی الارض کند(مثلا). این تناسب بیشتری دارد با آنچه یک مسمان از آینده انتظار دارد. 

نکته آخر ، اینکه فیلمی مثل تهران 1500 در ایران ساخته میشود خود نشانه مشخصی از سیطره تفکر مدرن، سکولاریسم معرفتی(جدایی دین از معرفت) و سکولارسیم اخلاقی(اینکه دین مرجع اصلی اخلاق و سیستم اجتماعی نیست) است.

پس نوشت: کلا ما در مقام نظر و اندیشه (به خصوص در علوم انسانی) احتیاج به نوشتن یک کتاب آرمان شهر داریم. یک آرمان شهر شیعی که  همه امور جامعه آرمانی شیعه (مثل اقتصاد، کار، تفریح، روابط انسانی و...) را با توجه به مبانی دینی بتواند توضیح دهد. این کار سختی است. 

نظرات  (۱۸)

سلام
شنیدم که میگن قبل از ایجاد تغییرات توی هر جامعه ای هنرمندان(شاعر، فیلمساز، نویسنده، نقاش و ...) بر اساس آثاری که خلق می کنن آینده ی جامعه رو زودتر از دیگران به نمایش میزارن. الان توی جامعه ی ما هنرمندی هست که آینده ی معنوی یا دینی تعریف کرده باشه؟ به نظرم اصلا چنین جوی وجود هم نداره. شاید گفتن این آینده ی دینی هیایوی یک عده ای باشه که دارن بین خودشون بحث می کنن و نسبت خاصی هم با بقیه ی جامعه ندارن. البته چند وقتیه که این احساس رو دارم.
یاعلی
پاسخ:
سلام
به نظرم چنین جوی که تو ازش حرف میزنی در حال شکل گیری هست که البته عمدتا در بین هنرمندان جوان مذهبی هم هست. اما هنوز فاصله زیادی تا اینکه این جو تاثیرگذار بشه هست.
 در ضمن اینکه غییر از هنرمندان شروع میشه رو من فقط در تاریخ غرب دیدیم در تاریخ شکلگیری تمدن اسلامی حداقل من این مساله رو نمبینم.
سلام
کپی بود شعرم.....
عکست رو دیدم یاد شیطنت هات افتادم....
یا علی
پاسخ:
علیک السلام
۳۱ فروردين ۹۲ ، ۱۳:۲۷ میم . ب . مهاجر
سلام
ممنون از دعوت
موافقم
یا علی
سلام

با نظر ابوالحسن تا حد زیادی موافقم. اما درباره نوشته ت یه حرفایی دیگه هم دارم (چون فیلم رو ندیدم فعلا موضع مثبت یا منفی راجع بهش نمیگیرم)
سکولاریزه کردن جامعه با هنر صورت میگیره. نه تنها این بحث بلکه تمام افکار و ایده هایی که قرار باشه در جامعه ای رشد و نمو پیدا کنه هنر و هنرمند باید این وظیفه رو به دوش بکشن. در برهه هایی هنرمندان جا میمونن. یعنی سرعت پیشرفت و بلوغ فکری مردم انقدر زیاده که هنرمند روشنفکر (پرچمدار و راه بلد) جا میمونه مثل انقلاب خودمون. برای جلب هنرمندا باید به فکر باشیم.
مطلب دیگه ای که دارم درباره آرمانشهر و یا به نام دیگه اش "اسلام-شهر" هست. تا وقتی که ما خودمون به فکر این قضیه نباشیم هیچکس برامون کاری انجام نخواهد داد. مشکل اصلی ما (بچه حزب اللهی ها و معتقدین به راه جمهوری اسلامی) اینه که مدام منتظریم کسی دیگه کارها رو پیش ببره یا حتی الامکان تمام مسیر مشخص باشه و ما فقط رهرو باشیم ولی این وظیفه ماست که در مورد این موارد تفکر کنیم و دقیق بشیم و راهکار ارائه بدیم.
البته نقدهایی هم داشتم به نوع نگاهتون و قلم زدنتون که ترجیح میدم تا بعدها چیزی درباره ش نگم...
ممنون بابت ایمیل هایی که می فرستید اگر ما جواب نمی فرستیم دلیل بر نخوندن نیست. استفاده می کنم... خدا خیرتون بده

یاعلی
بنده فقط تبلیغ فیلم را دیدم....مخصوصا" آنجایی که جناب ربات را نشان میدهد، یا بهتر بگویم جنابه!!! و جمله ی مزخرفه رباته دیگه...از دیدن فیلم منصرف شدم و ...
حکایت خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است....
سلام
خیلی خوب بود
تشکر که به ما سر زدید.
سلام
بسیاری از به اصطلاح هنرمندان ما کاری به مشکلات جامعه امروز ما و درد مردم ندارند و درمورد آینده این جامعه هم همینطور... این ها شدن مقلد صرف . درست مثل روشنفکرهای زمان قاجار که وقتی غرب را دیدند سعی کردن حرف زدنشون هم مثل اونها بشه . احتمالا شبیه این فیلم توی غرب ساخته شده و این هنرمندان هم کپی برداری کردن .
امان از دست این تکنیک و تکنوکرات ها که حالا سودای ریاست جمهوری هم دارن . . . !
نظر من صرفا از روی تبلیغ فیلم:
-خوش‏‏ حالم که بالاخره اولین انیمیشن سینمایی مون رو ساختیم.شاید این اولین بودن باعث شه خیلی به ضعف ها(مخصوصا ضعف های تکنیکی) ایراد نگیریم.
-برام عجیبه که کارهای دیگه آقای عظیمی(مثل انیمیشن ماسوله یا تبلیغات تلویزیونی شون) از این کارشون بهتر و طبیعی تر بود.
-صحنه هایی که برای تبلیغ انتخاب شده بود برای من بسیار زننده بود و عجیب!!
-فکر می کنم یکی از دلایل استفاده از چهره بازیگران در فیلم،سخت بودن طراحی کاراکتره.حتی اون ربات هم کپی ای از یک انیمیشن خارجیه.(اگر اشتباهه نکنم)
-در کل، تبلیغ فیلم من رو ترغیب به دیدنش نکرد.اما دوست داشتم ازش استقبال بشه،به امید این که این صنعت در کشورمون پا بگیره.
-متنتون رو هم دوست داشتم بعلاوه دیدگاهتون نسبت به آینده.به نظرم اشتباه از اون جایی آغاز میشه که فان و اینترتینمنت برای ما هدف میشه.به آثاری که با این دیدگاه ساخته میشن میگن عامه پسند و سطحی،که سازنده تنها رضایت موقت بیننده رو در نظر داره و خیلی به تاثیرات خودآگاه و ناخودآگاهش درمخاطب کاری نداره.(البته در مورد این فیلم هنوز نظری ندارم)
درد...
منتظر نظراتم...
یا علی
۰۴ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۸:۵۱ مینیمال نویس
سلام.
بالاخره حرف حق است و لالی مخاطب !!
با این که هنوز فرصت نکردم ببینم فیلمو ولی نقد بجایی بود و در چهار چوب قوانین نقد !!
پاسخ:
علیک السلام
ممنون
چقدر ذهنت خرابه
پاسخ:
سلام
چرا اونوقت؟؟
سلام
خواننده ی خاموش هستم.واقعا برام سوال ایجاد شده که شما چرا اینقدر حرص می خوری اخوی؟
میشه به من بگی چقدر از فیلم های ساخته شده ی ما به اعتقاداتمون و رسم و رسوماتمون ربط داره ؟ اینها که چیز جدیدی نیست برادر مومن.
به جرئت می گم در بیش از 90 درصد فیلم ها هرچیزی رو یاد میدن که نه تنها به اعتقادات ما ربطی نداره بلکه صد در صد تناقض داره ، روابط پنهانی رو یاد میدن،چقدر راحت دوستی پسر و دخترها رو نشون میدن،اون هم نه دوستی هایی سالم...دوستی هایی صد درصد پر از اشکال و شبهه است!
راحت نشون میدن که چطور میشه دروغ گفت...چطور میشه خیلی گناه های دیگه رو مرتکب شد،نکته ی اخلاقی هم که اصلا ندارن!!!
برادر من حرص نخور فشار خونت میره بالا!
اگه شما نری این فیلم ها رو نگاه کنی کمتر چرت و پرت می سازن!
میری می بینی خوب فروششون میزنه بالا و باز هم از این بدترشو می سازن!
آیا هر فیلمی ارزش دیدن داره ؟ شما با این اعتقاداتت وقتی تبلیغاتشو می دیدی متوجه نشدی چقدر ایراد داره که پاشدی رفتی فیلم رو دیدی؟
شما در برابر چشم هات مسئولی اخوی.هرچیزی رو نشون نده به این چشم ها!چطور مسئولی که غیبت نشنوی و از جمع غیبت کنندگان فاصله بگیری اگر نمی تونی وادارشون غیبت رو ترک کنن، برای چشمهات هم اونطوری مسئولی.واقعا به نظر من حتی دیدن تبلیغشم کفاره داشت!چه برسه به خودش.
علی ای حال... صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
پاسخ:
علیک السلام
اول اینکه خواننده خاموش نباش اخوی. من خیلی خوشحال میشم وقتی نظرات شما رو میخونم.
دوم اینکه من حرص نمیخورم فقط این فیلم ها مجرایی میشه تا من به یک نظری رو در خلال نقد به اونها بگم. مثلا من اگه بیام بی مقدمه از آرمان شهر صحبت کنم جاش اینجا نیست. اینجا کتاب نیست. به نظرم باید بهونه اش رو داشته باشم تا مخاطبم به واسطه این بهانه از من دلیل و منطق مفصل نخواهد. در مورد این فیلم هم من هم مثل شما قبل از دیدنش حدس میزدم چی هست اما رفتم ببینم تا بدون دیدن به این بهانه خودم نپرداخته باشم. اگر ندیده مینوشتم خیلی بد بود. 
سوم اینکه به نظر من برای اصلاح باید دید و نقد کرد و گفتمان سازی کرد. مثلا همین ضد مردمی که من مراد کردم در رسوایی چیزی بود که تا همین الان دارم جواب پس میدم براش. و این یعنی تبیین و فهم در جامعه. یعنی همون گفتمان سازی کردن.
سوم اینکه قیاسی که در مورد غیبت کردید به نظرم قیاس صحیحی نیست. چون اون یک گناه فردی است ولی اینجا ما با یک اجتماع و سیستم اجتماعی سر و کار داریم. چه ما باشیم و نباشیم کار خودش را میگیرد و دامن ما را خواهد گرفت. با کنار کشیدن مشکل حل نمیشود.
امیدوارم در جواب این جواب من خاموش نباشید.
یا علی
سلام اخوی گرام
خواندم! و قانع شدم!
حرف حساب جواب ندارد!
عرض من کنار کشیدن نبود.اما چرا روز به روز آمار سریالهای بی محتوا و فیلم های سینمایی بی محتوا تر از آن زیاد می شود با فروشهای بسیار بسیار بالا؟
مطمئن باش مردم درک می کنند که اینها بی محتوا که هیچ ، بلکه حتی بدمحتواست و آموزه های ضدمذهبی دارد...اما چرا باز هم می روند و می بینند؟ برای اینکه تفریحی ندارند ؟ برای اینکه چاره ای ندارند ؟ قصه چیست ؟
در مورد قیاس نادرست هم بنده شرمسارم!
آن لحظه فقط قصد داشتم بگویم در برابر بدنت مسئولی!
حالا شما دوباره برجک مارو بزن! ما ارادت ویژه داریم!باز هم می خوانمت.
پاسخ:
سلام علیکم
شما لطف دارید به بنده.
در مورد مردم هم که چرا نگاه میکنند برمیگردد به همان سیستم. نمیشود نگاه نکنند اگر نگاه نکنند زندگیشان به هم میریزد. چون سیستم اجتماعی جدید اینطور طراحی شده. برای همین هم وقتی تلویزیون برنامه خوب نشان نمیدهد مردم نهایت کاری که میکنند میروند سراغ ماهواره. نمیروند مثلا گلستان سعدی را دور هم بخوانند. مسخره میشود. جور در نمی آید. باید یک کاری شبیه به آن بکنند. قطعات سیستم باید به هم بیاید. این از سیستم زیست ما نشأت میگیرد.
یا علی
سلام
چون شما منو می شناسید نیاز به معرفی نیست!!!البته اگه بازم کسی نیاد با این اسم نظر بذاره و بجای من شما رو اذیت نکنه!
برای دریافت کتاب و نذر کذا ممنونم...و یک دنیا شرمندگی...
واقعا این فیلم ارزش دیدن داره ؟ از تبلیغش بدم اومد! فقط افکتهای کامپیوتریش جذاب بود.
باز هم متشکرم.
پاسخ:
سلام
چی بگم والا.
 نظرم رو توی متن گفتم.
سلام به نظر من دیدگاه های مردم خیلی فرق داره و شما به هیچ وجه نمیتونید جای دیگران تصمیم بگیرید
کارگردان این فیلم تمام زحماتی رو ک کشیده به دلیل این بوده که اخر از کار خودش راضی باشه و کار خوبی ارایه بده
و حتما این فیلم هیچ ایرادی نداشته که مجوز پخش گرفته و جمهوری اسلامی و ... تاییدش کردن و شما تو نوشته هاتون گفتید که آیا جمهوری اسلامی هم چین آینده ای داره؟!!!!!!!
پاسخ:
سلام
آقای عظیمی آدم الکی نیست که عمرش را صرف کاری کند که میداند بد میشود. انصافا دفاعی که کرده بود در برنامه هفت هم من را تحدودی راضی کرد(هر چند به نقد من ارتباطی نداشت)
به نظر من نظام اسلامی چنین آینده ای نخواهد داشت.
۱۲ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۲:۵۷ علی حاجی اکبری
سلام.
ممنون.
لطفا برامون از آینده ی نظام اسلامی می گین؟
پاسخ:
سلام
گفتن آینده نظام اسلامی کار این حقیر نیست. نمیدانم چیست. اما میدانم در راستای این چیزی که ما بهش تمدن غرب میگوییم نخواهد بود.
من از آینده نظام اسلامی خبر ندارم اما در طرح های شما خیلی چیزهای زیبایی میبینم که دوستشان دارم و از عقل من به آینده نظام اسلامی نزدیک تر است. هنر همیشه پیشتاز بوده. قدرش را بدانید. 
من فیلم رو ندیدم اما خوشحالم که برای اولین بار سراغ پویا نمایی رفتیم و شجاعتشون قابل تحسین بود.
راستی شما سینمای جهان رو هم دنبال میکنی؟ خیلی دوست دارم یه نقد واسه Fight Club یا Twelve Angry Men از شما بخونم .
شما که با دیدن رسوایی ده نمکی انقدر حال کردی اونارو ببینی چی میشه.
پاسخ:
سلام
فیلم دوازده مرد خشمگین رو در 3 ورژن ایرانی(تئاتر) آمریکایی (همانی که شما دیدید) و روسی (بازسازی و بومی سازی شده فیلم آمریکایی) دیدم. اصل فیلم خیلی خوب بود و واقعا لذت بردم، نسخه روسی هرچند بازی های درخشانی نداشت ولی به خوبی بازسازی و بومی سازی شده بود و بسیار خوب یود. نسخه ایرانی هم میشد حدس زد که علی رغم استفاده از بازیگران خوب یم تقلید مزخرف بود.(کلا از تقلید هایبدون خلاقیت بدم می‌آید)
چه مطلب چرتی نوشتی!
پاسخ:
سلام.

اسمتان را ای کاش می‌نوشتید.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی